Bij THIJS-drinks zijn we altijd bezig om het beter te doen, voor jou én voor de aarde.
In dat kader hebben we de organisatie True Price gevraagd de echte prijs, de ‘true price’ van onze drankjes te berekenen. Die methode maakt de voor consumenten verborgen maatschappelijke kosten inzichtelijk, zoals die van luchtvervuiling en onderbetaling van boeren en producenten in de keten.
APPEL SINAASAPPEL VLIERBLOESEM CITROEN GEMBER IJSTHEE Kansen Ten tweede zijn we partner van het True Price-café in Breukelen, waar voor het eerst ter wereld in horecasetting de echte prijs doorberekend wordt aan gasten. Ten derde is de ambitie om consumenten in de nabije toekomst in staat te stellen om die extra kosten vrijwillig te betalen. Die bijdrage wordt dan gebruikt om schade aan mens en milieu die is gemaakt tijdens het productieproces te herstellen of compenseren. Een ander deel van de opbrengst zal worden gebruikt om toekomstige schade in de keten te voorkomen. The way to go, als je het ons vraagt. Zo werken we toe naar een eerlijkere wereld.
True Price heeft een inschatting gemaakt van de echte prijs van drie van onze drankjes. Een eerste, nog lang niet perfecte stap in onze echte-prijs-reis. Goed om te weten is dat deze prijzen zijn gebaseerd op de gemiddelde impact van verschillende ingrediënten, sectoren en landen. Daarmee geven de cijfers een goede indicatie, maar weerspiegelen ze niet de exacte verborgen kosten. Dit is wat True Price berekende:
Met de resultaten uit dit onderzoek willen we verder verduurzamen, op weg naar een betere wereld. Zelf steeds beter en eerlijker worden, maar ook anderen bewust maken en inspireren om het anders te doen.
We gaan allereerst in gesprek met onze telers en leveranciers, om te kijken hoe we samen met hen onze drankjes nog beter voor ons allemaal kunnen maken. Zo gaan we proberen onze ingrediënten nog meer lokaal in te kopen, zodat we meer grip krijgen op de omstandigheden waarbinnen ze geproduceerd worden.